niedziela, 6 maja 2018

Porobnica, też pszczoła

Poskrzypka
Poskrzypka (o ile to ona) była za szybka :-). Zaczerwieniła się na moment na czosnku niedźwiedzim i tyle ją widzieli.
Przy południowej ścianie domu na wsi od zawsze kręcą się pszczoły. Miejsce jest suche i ciepłe. Powzięłam pewne podejrzenia i w sobotę zabrałam się za obserwację i poszukiwania. Materiał badawczy ogromnie ruchliwy był. Ale parę nieostrych fotek zrobiłam.

Porobnica czerwcowa Anthophora aestivalis
Pszczoła jest duża, mocno kudłata, uwagę zwracają mocno owłosione odnóża. Taki pszczeli niedźwiadek.
Porobnica czerwcowa Anthophora aestivalis
Popytałam wuja G i wydaje mi się, że jest to porobnica.
Porobnica
A pod ścianą z suchej ziemi widnieje szereg otworków. To by do porobnicy pasowało, ale zaobserwowałam tylko jedną pszczołę wchodzącą do wnętrza.
Z pewnością zgłębię temat, bo porobnice to bardzo ciekawe pszczoły: gnieżdżą się w ścianach, w ziemi a nawet w drewnie. A teraz wracamy do murarek.
Domek dla murarek
Stan zasiedlenia w Zielonym Domku. Wszystkie trzciny zajęte.
Rude pszczoły zajęły większość rurek. Wlazłam więc po pas w pokrzywy i przyniosłam jeszcze trochę trzciny. Ostrożnie wyjęłam z domku 4 zasklepione trzcinowe pakiety i w ich miejsce włożyłam nowe, niestety, już nie tak dorodne trzcinki. W sumie 200 sztuk, które dopisuję do tabeli ze statystyką. Podebrałam również pszczołom z Taboretu 100 rurek czarnych otwartych.

Plastikowe rurki dla murarki ogrodowej
Na poddaszu pszczoły zajmują czarne rurki plastikowe z papierem zamkniętym.

Plastikowe rurki dla murarki ogrodowej

Rurki angielskie dla Osmia rufa
Pszczoły nareszcie zajmują rurki angielskie

Plastikowe rurki dla murarki ogrodowej
Rurki z miskantu
Miskant pod względem popularności jest na przedostatnim miejscu.
Rurek papierowych pszczoły nadal nie lubią.

7 komentarzy:

  1. Om porobnicy nigdy nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja już o nich czytałam przy okazji murarki. Na razie wiem tylko tyle, że to raczej jest porobnica, ale nie wiadomo, jaka.
    Hodowla trudna, bo trzeba im gliniane domki robić. Myślę, ze trochę ją poobserwuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, coraz lepiej. Już widzę te gliniane domki w przyszłym roku na blogu.

      Usuń
    2. Zobaczymy, to jest pszczoła trudna w hodowli. Może na początek spróbuję z wałczatką dwuguzką - wylatuje później, niż murarka. Obserwacje trwałyby dłużej.

      Usuń
    3. Zawstydzasz mnie. Jestem wnuczką pszczelarza wychowaną praktycznie w pasiece. I poza pszczołami miodnymi nie znałam żadnych innych. Pokazuj, hoduj, będę się dokształcać.

      Usuń
  3. Może papier nawilga i to zniechęca murarki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe, ale mam też inne podejrzenia związane z rodzajem papieru.

      Usuń