czwartek, 21 lutego 2019

Uznany za niezdatnego

W literaturze, mniej i bardziej fachowej, powtarza się przykazanie, że kokony nie odpowiadające wzorcowi, w szczególności jasne czy szeleszczące, należy uznać za nieprzydatne do dalszej hodowli i poddać utylizacji. Podczas pracy z trzciną zajętą przez murarki natknęłam się na takie kokony i odłożyłam je do późniejszego zbadania.
Odłożonych kokonów było 60 i dzisiaj (piszę 19 lutego 2019) z powodu pięknego słońca i wielkiego porannego smogu wzięłam się za ich przegląd. Każdy kokon delikatnie nacinałam od strony głowy (białawy kłębuszek z jednej strony kokonu) i patrzyłam, co jest w środku. Po około 30 cięciach zorientowałam się, że coś dużo żywych pszczół mi się pokazuje i zakończyłam operację. Wyniki w tabeli poniżej:

kokony odłożone jako brzydkie, podejrzane

lp długość mm kolor ścianka kokonu, odgłos w środku
1 6 bardzo jasny bardzo szeleszczący martwy samiec
2 6 jasny bardzo cienka, szeleszcząca martwa larwa
3 7 bardzo jasny bardzo szeleszczący martwa larwa
4 7 brązowy szeleszczący żywy samiec
5 7 jasnobrązowy bardzo cienka, szeleszcząca martwa larwa
6 7 jasnobrązowy bardzo cienka, szeleszcząca martwa larwa
7 7 jasnobrązowy bardzo szeleszczący martwy samiec
8 7 jasnobrązowy cienka, szeleszczący martwa poczwarka
9 7 jasnobrązowy szeleszczący martwy samiec
10 7 jasnobrązowy szeleszczący żywy samiec
11 7 jasnobrązowy szeleszczący żywy samiec
12 7 jasny szeleszczący żywy samiec
13 7 normalny szeleszczący żywy samiec
14 8 jasnobrązowy normalna żywa samica/ odchody Cacoxenus indagator
15 8 brunatny twarda martwa larwa
16 8 jasnobrązowy bardzo szeleszczący martwa larwa
17 8 jasnobrązowy bardzo szeleszczący martwa larwa
18 8 jasnobrązowy bardzo szeleszczący żywy samiec
19 8 jasnobrązowy bardzo szeleszczący żywy samiec
20 8 jasnobrązowy szeleszczący martwa larwa
21 8 jasnobrązowy szeleszczący martwa larwa
22 8 jasnobrązowy szeleszczący żywy samiec
23 9 brunatny bardzo twarda martwa poczwarka
24 9 brunatny bardzo twarda żywy samiec
25 9 złoty normalna martwa larwa
26 10 brązowy bardzo szeleszczący M. obscurus - larwy
27 10 brązowy bardzo szeleszczący martwa samica
28 10 brązowy z przewężeniem żywa samica
29 10 złoty normalna żywa samica
30 11 brunatny bardzo twarda żywa samica
31 11 brunatny normalna żywa samica
32 12 brunatny normalna żywy samiec

Murarka ogrodowa, Osmia bicornis, Osmia rufa - samica
Samiczka, która była bardzo żywotna, natychmiast poleciała w stronę światła.
Okazuje się, że nawet w tych niewyglądających kokonach jest prawie połowa żywych i, na oko, zdrowych pszczół. Być może mają one jakieś ułomności, ale nie jestem w stanie tego ocenić. Niektóre murarki były bardzo żywe i bzyczące, inne bardziej niemrawe. Wszystkie wylądowały w pojemniku w lodówce. Połaziły jeszcze trochę i zamarły.
Poniżej zestawienie zawartości zbadanych kokonów:

żywe pszczoły 15 46,9%
martwe pszczoły 4 12,5%
martwe larwy pszczoły 10 31,3%
martwe poczwarki 2 6,3%
larwy M. obscurus 1 3,1%


Nierzadkim pasożytem murarek jest Cacoxenus indagator - mała muszka z pomarańczowymi oczami. Larwy muchy konkurują o pokarm z larwą pszczoły. Zdarza się, że pszczelej larwie udaje się przeżyć i wykształcić taki niewydarzony kokon. Spotkałam się z takim zjawiskiem nie raz. Jeden okaz przekroiłam.

Ta "wełenka" na zdjęciu to odchody pozostawione przez larwy pasożyta. Poz. 14
Bez wielkiej nadziei rozcięłam ostrożnie kokon i ze środka wypadła mała żywa samiczka.
Murarka ogrodowa, Osmia bicornis, Osmia rufa - samica
Samiczka murarki z kokonu znalezionego w komorze spasożytowanej przez Cacoxenus indagator. Poz. 14

W innym sporym i szeleszczącym kokonie znalazłam białe larwy. To prawdopodobnie Monodontomerus obscurus. Kokon zapakowałam z powrotem i odłożyłam do słoiczka. Jeżeli uda im się przeżyć, będę mieć pewność, czyimi dziećmi są te larwy.

Białe larwy w kokonie murarki. Poz.26
W 10 kokonach znalazłam zamarłe larwy murarki: różnej wielkości, zarówno ładnie zmumifikowane jak i spleśniałe.

   Zamarłe larwy murarki



W dwóch brzydkich, zupełnie różnych kokonach znalazłam zamarłe poczwarki pszczoły. Poczwarka to postać owada tuż  przed przeobrażeniem w imago*. Znajdowałam takie poczwarki już wcześniej - kremowe, prawie białe lub ciemne.
Poczwarka
Poczwarki pszczoły. Poz. 8 i 23

Znalezienie żywej pszczoły w brzydkim kokonie nieodmiennie mnie cieszy. Mam nadzieję, że dotrwają w pudełku do wiosny. To przez te żywe pszczoły przerwałam badanie - skoro w tych ułomnych kokonach jest ich tak dużo, to niech lepiej zostaną w  naturalnym domu. Kokony dorzuciłam do tych zimujących w lodówce.
Murarka ogrodowa, Osmia bicornis, Osmia rufa - samica
Żywa samiczka znaleziona w 11 mm bardzo twardym brunatnym kokonie. Poz. 30

I na koniec największe zadziwienie, o którym wspomniałam w komentarzu do tego posta.  W dużym, 12 mm brunatnym kokonie znalazłam...dużego 12 mm (pomiar z nieco podwiniętym odwłokiem) samca. 
Niestety, nie odnotowałam, z jakiej rurki ten kokon pochodzi. Podejrzewam, że z takiej o dużej średnicy. Znalezisko to zdaje się podawać w wątpliwość ogólnie znaną prawdę: w dużych kokonach są samiczki.

Murarka ogrodowa, Osmia bicornis, Osmia rufa - samiec
Duży samiec znaleziony w dużym kokonie.
Prawda jest trochę bardziej skomplikowana. W miarę pewne odróżnienie płci jest możliwe w momencie wydobywania kokonów z rurki: wtedy można się spodziewać, że większe są samicami, a mniejsze samcami. A wszystko dlatego, że w rurkach węższych są mniejsze kokony, a w szerszych - większe. I samiec z szerokiej rurki może mieć kokon większy od samicy z rurki wąskiej.
A może jest jeszcze inaczej, nie wiem. Teoretycznie można to sprawdzić - trzeba "zdjąć kapelusze" ze wszystkich kokonów i upewnić się co do płci pszczół. Pewnie naukowcy już to dawno zrobili, ale ja nie zamierzam, bo i po co narażać pszczoły?
Podsumowując: brzydkie kokony mogą zawierać dorodne zdrowe pszczoły. Nie będę ich wyrzucać.

*https://pl.wikipedia.org/wiki/Poczwarka

4 komentarze:

  1. W pełni popieram - nie wyrzucaj. Niech sobie natura sama radzi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Roztocza i Monodontomerusa wymiatam bardzo dokładnie - potrafią zniszczyć kolonię. Ubiegłej wiosny warunki były wspaniałe zarówno dla pszczół, jak i niepożądanych lokatorów.

    OdpowiedzUsuń
  3. Doprawdy - to już poziom badań naukowych!

    OdpowiedzUsuń
  4. Poziom nadal amatorski, ale dziękuję :-)

    OdpowiedzUsuń