piątek, 13 lipca 2018

Jak taszczyn taszczył pszczołę

Widywałam je już nieco wcześniej, ale uważniej przyjrzałam się dopiero wczoraj. Żółte i osowate z wyglądu, kopie zawzięcie w miałkiej ziemi. Imię jego - taszczyn pszczeli, w internetach często opatrzone jest komentarzem: "jak się pozbyć", "jak wytępić", czy, najczęściej -  "ratunku!"
Inna jego nazwa, "wilk pszczeli", jest całkowicie zasłużona. Błonkówka ta upodobała sobie pszczoły jako podstawowy żer dla rozwijających się larw. Serdecznie nie znoszą jej pszczelarze. To kolejny z mojej kolekcji owadów zakładających gniazda w ziemi.

Mimo iż żółto-czarny z wyglądu, tak naprawdę taszczyn jest spowinowacony bardziej z pszczołami niż osami. Należy do rodziny grzebaczowatych. To ta sama rodzina, do  której należy bohaterka poprzedniego posta - wytrzeszczka. Dorosłe taszczyny żywią się nektarem, tylko potomstwo jest krwiożercze.
Najpierw sfilmowałam owada szukającego chyba dobrego miejsca do kopania.



Potem obserwowałam, jak taszczyn kopie norkę:
przodem
na lewym boku
i na prawym boku
Calusieńki obsypany drobnym pyłem
Norki taszczyna sąsiadują z norkami porobnic. Tam pod ziemią musi być cała masa komór z potomstwem różnych gatunków owadów.
Podczas kopania taszczyn nie zwraca na mnie najmniejszej uwagi, problem w fotografowaniu stwarza jednak słońce - praktycznie nic nie widzę na ekranie, cykam na ślepo.
Taszczyn jest żądłówką i oczywiście może użądlić, ale póki na nim nie usiądę, nie przejmuję się.
A jeszcze potem widzę, że nadlatuje drugi wilk pszczeli, z łupem. Pod spodem taszczyna, brzuch do brzucha, frunie mi nad głową pszczoła. Sparaliżowana pszczoła, godzi się zauważyć.
Taszczyn pszczeli taszczy pszczołę


Ten taszczyn wyraźnie mnie unika, krąży wokół i nie może się zdecydować na lądowanie. Odsuwam się nieco. Wtedy siada w pobliżu wejścia do norki i szybko wpycha do niej swoją zdobycz. W podziemnym gnieździe komórki z larwami samiczek prowiantowane są obficiej, niż te z samcami. Przynajmniej raz dziewczyny mają lepiej.
A swoją drogą, co to za gadanie w rodzaju męskim o samiczce? Panowie zrobili swoje i spijają nektar z kwiatów, a tu się pracuje, tu się nowe pokolenie wykluje i skonsumuje zgromadzone przez kobietę pracującą pożywienie.  Przecież to nie żaden taszczyn, tylko Pani Taszczyn jest. Czy też taszczyna, jak chce klasyczka.

=========
  • https://swiatmakrodotcom.wordpress.com/2016/07/06/taszczyn-pszczeli-philanthus-triangulum-pszczeli-wilk/
  • https://insektarium.net/hymenoptera-2/crabronidae/philanthus-triangulum-taszczyn-pszczeli/

2 komentarze:

  1. Skoro taki taszczyn spokrewniony z pszczołami, to jak może sowich krewniaków zjadać?!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jak taki człowiek może być człowiekowi wilkiem? A teraz nie mogę znaleźć strony, gdzie to przeczytałam, eh...

      Usuń