niedziela, 10 marca 2019

Zazieram, a tam... przezierka

Przezierka pokrzywianka Anania hortulata
Przeglądałam materiały z sezonu 2017 i w katalogu poświęconym znaleziskom w murarkowych rurkach znalazłam taką oto historię.
W Zielonym Domku wiszącym w cieniu świerkowych gałęzi leżała sobie plastikowa rurka wyścielona w środku białym papierem. Czekała, aż osiedlą się w niej murarki, ale tak się nie stało.
Jesienią, wyłuskując murarkowe kokony, na końcu  papierowej rurki znalazłam gąsienicę. Widziałam, jak  w prześwitującym oprzędzie rusza się jej ciemna głowa. Razem z innymi znaleziskami rurka trafiła do szafki na balkonie i pozostała tam do wiosny. Pod koniec marca gąsienica nadal wyglądała zdrowo.
Miesiąc później zauważyłam, że gąsienica nieco ściemniała. Wyglądało na to, że  coś się kroi, więc włożyłam wszystko do plastikowej przeźroczystej rurki zamkniętej korkiem.
A wiosna była wczesna i ciepła w 2018 roku.  Jakież było moje zdumienie, gdy kilkanaście dni później w rurce zobaczyłam taki widok:
Przezierka pokrzywianka Anania hortulata
Trzęsącymi się rękami zrobiłam parę szybkich fotek i wytrząsnęłam owada pomalutku z rurki. Motyl grzał się w słońcu, a jego nienaturalnie podwinięte skrzydełka wyglądały żałośnie. Mnie było zwyczajnie przykro. Jak mogłam zrobić mu taką krzywdę? Poczułam wielką ulgę, kiedy motyl odleciał. 
Dzięki pomocy niezawodnego avidala ustaliłam, że była to latająca także za dnia ćma przezierka pokrzywianka  - Anania hortulata.  Przezierka, bo ma Jasne, prześwitujące skrzydła z ciemną opaską i nieregularnymi ciemnymi plamami (...)* . Pokrzywianka, bo Gąsienice żerują na pokrzywach, czyśćcach, powojach, agrestach, porzeczkach, miętach i zapewne na innych jeszcze roślinach zielnych**.Przezierka pokrzywianka Anania hortulata
Tak więc będę się od teraz bacznie przyglądać zwiniętym liściom pokrzywy - a nuż żeruje na nich  larwa przezierki pokrzywianki.

Jak "moja" gąsienica zawędrowała do Zielonego Domku? Pojęcia nie mam. Jej związek z murarkami być może jest incydentalny, ale jednak jest.

A nauczka z tej historii jest dla mnie taka: nawet jak coś/ktoś mieszka w ciasnej rurce, to nie znaczy, że nie zechce rozwinąć skrzydeł.

===============
* https://lepidoptera.eu/show.php?ID=1411&country=PL
Przezierka pokrzywianka Anania hortulata
** https://insektarium.net/lepidoptera-2/crambidae-wachlarzykowate/anania-hortulata-przezierka-pokrzywianka/

3 komentarze:

  1. I może w tym roku spotkasz potomka swojej przezierki. Oczywiście nie da się tego potwierdzić, ale życzę temu owadowi, żeby wydał kolejne pokolenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mu dobrze życzę i myślę, że, wypuszczony na balkonie wmieście, musiał sobie poszukać lepszego siedliska - pokrzywy u nas nie uświadczysz.

      Usuń